digplanet beta 1: Athena
Share digplanet:

Agriculture

Applied sciences

Arts

Belief

Business

Chronology

Culture

Education

Environment

Geography

Health

History

Humanities

Language

Law

Life

Mathematics

Nature

People

Politics

Science

Society

Technology

Papel Prensa, S.A.
Public-private partnership
Traded as BCBA: PREN1
MERVAL component
Industry newsprint
Founded 1972
Headquarters Bartolomé Mitre 739
Buenos Aires
Key people
Héctor Magnetto, President and Director
Julio César Saguier, Vice President and Director
Enrique Pigretti, CEO[1]
Revenue Increase US$ 94 million (2009)[1]
Increase US$ 4 million (2009)
Total assets Increase US$ 111 million (2009)
Number of employees
300 (2009)
Website Papel Prensa

Papel Prensa is the largest Argentine manufacturer of newsprint, furnishing 58% of the local market in the staple.[2] The public–private partnership became the focus of one of a series of controversies between Clarín and Kirchnerism (the ruling Argentine political faction) in 2010.[3]

Establishment[edit]

Papel Prensa ("Press Paper") originated in the establishment of the Paper and Cellulose Production Development Fund in 1969 by de facto President Juan Carlos Onganía. The plan envisaged the establishment of a public-private newsprint manufacturing facility that could substitute imports of the staple, which excluding Papelera Tucumán, accounted for practically the entire annual demand of over 340,000 metric tons;[4] the nation's 179 news dailies had a combined circulation of nearly 4.3 million in 1970, the second-largest in Latin America, and the highest on a per capita basis.[5]

The fund stipulated the enactment of a 10% excise tax on all imported newsprint for a ten-year priod, during which the state would retain a share in the company. A bidding process was launched in 1971 for the plant's development, though none met capacity requirements, and its construction was assigned to the Ministry of Industry. The company itself was formally established on July 12, 1972, with a 27% ownership by the state, and the remainder by a consortium led by publisher César Civita and the company he directed, Editorial Abril.[4]

==

== Civita and Editorial Abril sold their shares in late 1973 to a consortium led by banker and developer David Graiver who, through partner Rafael Ianover, became the firm's largest private shareholder.[4][6] Secretly, however, Graiver acted as the investment banker for the Montoneros guerrilla group. He reportedly laundered US$17 million in funds that the Montoneros had received from illicit activities, principally kidnapping.[7] These investments included a variety of interests in both Argentina and overseas, and by 1976, Graiver owned a significant stake in Jacobo Timerman's La Opinión (one of the leading newspapers and the leading magazine publisher in Argentina), as well as numeous other businesses and banks in Argentina, New York, and elsewhere.[8] Graiver contracted US$67 million in debts, however,[6] and reportedly died in a plane crash near Acapulco on August 7, 1976. He was indicted for embezzlement in 1978 by Manhattan district attorney Robert Morgenthau, who believed the elusive banker to possibly be alive.[9]

Sale and controversy[edit]

Bartolomé Mitre IV of La Nación (2nd from left), Industry Secretary Raymundo Podestá (holding ribbon), and Héctor Magnetto of Clarín (2nd from right) inaugurate the Papel Prensa factory in San Pedro in 1978.

His widow, Lidia Papaleo, returned to Argentina on September 16,[10] and was enjoined by the newly installed dictatorship to sell her family's stake in Papel Prensa, as was Ianover.[7] She was also coerced by the Montoneros, who sought to recover the US$17 million investment managed by Graiver.[11] A military tribunal sentenced Papaleo and Graiver's brother and father to 15 years' imprisonment, though an appeals court later cleared the defendants of all charges.[12]

Papaleo and the other private partners negotiated the sale of their shares on November 2 with the three most important Argentine newspaper publishers at the time (Clarín, La Nación, and La Razón).[6] Papaleo, however, had collected but U$S 7,000 when, on March 14, 1977, she was illegally detained by the Buenos Aires Province Police.[10] Papel Prensa, which at the time was not operational, received a significant injection of capital during a period of state receivership that ended in January 1978, and on September 27, its San Pedro facility was inaugurated, substituting around US$90 million annually in newsprint imports.[13] The private shareholders of Papel Prensa, including Graiver's widow, were ultimately indemnified by President Raúl Alfonsín's administration in 1985.[6]

The Clarín Media Group acquired La Razón and its corrponding shares in Papel Prensa in 2000,[14] raising its stake to 49 percent; the Argentine government maintained its 27.5% share.[15] Clarín and La Nación together accounted for 71% of the company's sales in 2011.[2] Newspaper circulation declined in Argentina after the 1970s, but production at Papel Prensa remained below local market needs for the nation's 170 dailies and newsprint imports remained at around 80,000 tons annually in 2011.[2] Production at Papel Prensa, moreover, continued to decline. The San Pedro facility produced 170,000 tons of newsprint (75% of the Argentine market) in 2009,[15] and 145,000 tons (58% of the market) by 2011.[2]

Renewed accusations[edit]

Amid a series of political controversies between Clarín and Kirchnerism,[16] Papaleo testified in 2010 to having been personally threatened by Clarín executive Héctor Magnetto during the sale, and subsequently tortured by police to forfeit further payment, as well as her remaining shares in La Opinión.[10] Charges were filed to the effect of the sale's alleged illegality by the federal government in August 2010, a decision the company's directors claimed was a government attempt to control the still-significant newspaper media.[15] Papaleo, however, recanted her testimony within days, affirming simply that she had been pressured to sell her shares,[17] though never under duress.[18] This latter assertion was echoed by Isidoro Graiver (her brother-in-law)[19] and by María Sol Graiver (the couple's daughter).[20] Her brother, Osvaldo Papaleo, reiterated claims that the sale of Graiver's Papel Prensa shares was arranged under pain of death, and that ulterior motives explained the recent retractions.[21]

A joint declaration by Clarín and La Nación dismissed these reports, pointing out that the kidnappings and the Papel Prensa sale had already been investigated after the restoration of democracy in 1983. The courts at the time found no link between the Gravier kidnapping and the sale, nor any irregularities in the sale itself. Lidia and Osvaldo Papaleo and Rafael Ianover testified in court at the time regarding the abuses made against them by the dictatorship, and did not report any of the incidents they reported in 2010.[22] Bartolomé Mitre (director of La Nación) and Héctor Magnetto (CEO of Clarín) accused the Secretary of Human Rights of tampering with the 1988 judicial ruling, adding new lines absent in the original copy to suggest favoritism by the Junta for the benefit of their newspapers.[23] A line in the original document, for instance, that said "The problem with the price, however, is intrascendent to the scope of this body, and besides, it was accepted by the sellers -The Gravier Group- and has only been mentioned to prove the hurry to negotiate" was claimed by Mitre and Magnetto to have been amended by surreptitiously turning a period into a comma, and by adding "and the existence of a single buyer imposed or chosen by the national authorities." [23]

These controversies coincided with a highly politicized six-month work stoppage at the San Pedro plant[24] amid accusations of abnormnally high pay for managerial staff.[25] The strike ended following wage increases agreed to in early December.[26]

Expropriation bill[edit]

The FPV won the 2011 election by a wide margin, and obtained a majority of both houses of Congress. With this majority, the FPV presented a bill to expropriate the company from Clarín and La Nación, by declaring the production and distribution of newsprint of national interest.[27] This would allow the government to increase their holdings of company stock, purchasing a majority stake and thus the control of Papel Prensa; the bill aims to regulate the import of paper as well. The bill was rejected by all the other parties, which alleged it was unconstitutional and had the aim of imposing indirect limits on freedom of the press.[28]

References[edit]

  1. ^ a b "Company Overview of Papel Prensa S.A.I.C.F. y de M.". Bloomberg Businessweek. 
  2. ^ a b c d "Las metas sobre el papel". Página/12. January 12, 2012. 
  3. ^ "Argentina Vows To Force Grupo Clarín To Roll Back Cable Prices". Wall Street Journal. February 2, 2011. 
  4. ^ a b c Presidencia de la Nación. Papel Presa: La Verdad (Spanish)
  5. ^ Encyclopædia Britannica: Argentina. 1974 edition.
  6. ^ a b c d "Isidoro Graiver refuta a la Presidenta". La Nación. 
  7. ^ a b "Graiver y los millones de los Born". El Día. September 1, 2010. 
  8. ^ Gasparini, Juan. David Graiver: El Banquero de los Montoneros. Editorial Norma, 2007.
  9. ^ Haden-Guest, Anthony (January 22, 1979). "The Strange Life and Stranger Death of David Graiver". New York Magazine. 
  10. ^ a b c Carta de Lidia Papaleo (La verdad de Papel Prensa) (Spanish)
  11. ^ "El juez Strassera investigó presiones del grupo montoneros para la venta de Papel Prensa". La Razón. 
  12. ^ "Deleznable". Página/12. August 29, 2010. 
  13. ^ Papel Prensa: Nuestra empresa (Spanish)
  14. ^ "El Grupo Clarín compró la mayoría accionaria de Editorial La Razón". Clarín. December 28, 2000. 
  15. ^ a b c "Fernández Says 1976 Sale of Papel Prensa Was Illegal". Blooberg News. August 24, 2010. 
  16. ^ "Argentine govt goes after media". News24. August 25, 2010. 
  17. ^ "Ante el fiscal, Lidia Papaleo dijo que firmó en un clima de presiones". Tiempo Argentino. 
  18. ^ "Papaleo declaró en la Justicia que estaba libre cuando vendió Papel Prensa". Clarín. 
  19. ^ "Isidoro Graiver ratificó su testimonio ante la Justicia". La Nación. 
  20. ^ "La hija de Papaleo desmiente irregularidades". Perfil. August 26, 2010. 
  21. ^ "Clarín compró Papel Prensa con la familia Graiver secuestrada". El Argentino. 
  22. ^ "Una historia inventada para quedarse con papel prensa". Clarín. 
  23. ^ a b "Acusan al Gobierno de engañar a la Justicia". La Nación. 
  24. ^ "Papel Prensa: paro de empleados y burla de CFK a Clarín y La Nación". UY Press. 
  25. ^ "Daniel Reposo: hay empleados de Papel Prensa que cobran sueldos exorbitantes". Continental. 
  26. ^ "Concluyó el conflicto en Papel Prensa". Canal Web. 
  27. ^ "Avanza el Gobierno en el control del papel de diario". La Nación. 
  28. ^ "La oposición denunció que el Gobierno limitará a la prensa". La Nación. 

Original courtesy of Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Papel_Prensa — Please support Wikipedia.
This page uses Creative Commons Licensed content from Wikipedia. A portion of the proceeds from advertising on Digplanet goes to supporting Wikipedia.

11795 news items

 
Buenos Aires Herald
Thu, 16 Apr 2015 19:20:05 -0700

The plant was designed during the last military dictatorship to underpin the government of Antonio Bussi in the province, and would have become Papel Prensa's competitor. However, the project was never fulfilled, as an attempt to produce paper in ...
 
Buenos Aires Herald
Wed, 15 Apr 2015 09:18:45 -0700

Interior and Transport Minister Florencio Randazzo questioned “delays” in the investigation into the illegal purchase of Papel Prensa, Argentina's largest newsprint manufacturer during the last de facto government, a case he said “shows the complicity ...
 
Buenos Aires Herald
Sat, 11 Apr 2015 07:15:00 -0700

Socialist pre-candidate for governor in the province of Santa Fe Miguel Lifschitz said the purchase of Papel Prensa, Argentina's largest newsprint manufacturer, during the last military dictatorship rooted in the “violation of human rights and the ...
 
Buenos Aires Herald
Thu, 16 Apr 2015 13:52:33 -0700

Prosecutor Barbella considers it is not necessary to wait for a historic accounting valuation study to know how much was paid in the “compulsive transaction” of Papel Prensa, thus arguing there is sufficient evidence to summon the suspects for questioning.
 
Buenos Aires Herald
Thu, 09 Apr 2015 17:22:30 -0700

The City Appeals Court received today the report requested from federal judge Julián Ercolini over the Papel Prensa case, and now has five days to decide on the future of the summons issued to directors of the Clarín and La Nación newspapers.
 
Buenos Aires Herald
Thu, 09 Apr 2015 12:07:30 -0700

Interior and Transport Minister Florencio Randazzo today referred to the Papel Prensa probe recalling "there was complicity between military and civilians." "The Judiciary's delay in this matter cannot be explained," the presidential hopeful told Radio ...
 
Buenos Aires Herald
Sat, 04 Apr 2015 07:15:10 -0700

Entre Ríos province Governor Sergio Urribarri considered the “concealment” of the Papel Prensa case has been one of the “most serious damages made against Argentina” that allowed concentrated media groups to “keep on defaming presidents like ...
 
Buenos Aires Herald
Sat, 04 Apr 2015 11:37:49 -0700

A federal court requested Judge Julián Ercolini to present a report on the state of the case investigating the purchase of Papel Prensa, Argentina's largest newsprint manufacturer, prior to the decision on the request filed by federal prosecutor Leonel ...
Loading

Oops, we seem to be having trouble contacting Twitter

Support Wikipedia

A portion of the proceeds from advertising on Digplanet goes to supporting Wikipedia. Please add your support for Wikipedia!

Searchlight Group

Digplanet also receives support from Searchlight Group. Visit Searchlight